Yleisimmät ongelmat hampaiden terveydessä

Hampaiden hoito ja hammashygienia ovat takuulla jotakin, mistä me kaikki olemme kuulleet. Yleisimpiin hammasongelmiin lukeutuvat muun muassa pahanhajuinen hengitys, hammaskivi, hampaiden narskuttelu, viisaudenhampaat ja tulehdukset ikenissä. Valitettavasti monet jäävät odottamaan hammaslääkäriin menoa turhankin pitkäksi aikaa ja tänä aikana ongelmat ehtivät pahentua entisestään. Jos huomaat hampaissasi jotakin poikkeavaa tai kärsit pahanhajuisesta hengityksestä, tämä voi viitata ongelmiin hampaissa ja vaatia jopa kiireellistä hammaslääkärin hoitoa. Säännölliset hammaslääkärikäynnit, hampaiden pesu ainakin kaksi kertaa päivässä ja hampaiden lankaus ovat keinoja jotka auttavat hampaita ja ikeniä säilymään terveinä pitkään.

Pahanhajuinen hengitys on yleensä ensimmäinen hälytyskello hampaiden sairauksien ja ongelmien paikantamisessa. Pahanhajuista hengitystä on joskus hankalaa havaita itse mutta vaiva saattaa tuntua kiusalliselta. Yleensä pahanhajuisen hengityksen taustalla on tulehdukset, ruoantähteet hampaissa, hammasmätä ja kuiva suu. Joskus oma hajuaisti tottuu pahanhajuiseen hengitykseen ja tällöin on itse vaikea tietää oman hengityksensä pahasta hajusta. Säännöllinen harjaus, nesteiden säännöllinen nauttiminen ja yleinen hyvä hammashygienia auttaa hengityksen raikkauden ylläpitoon. Purukumi ruokailun jälkeen on myös hyvä ja yksinkertainen keino ehkäistä hajuhaittoja. Nykyään tarjolla on myös useita erilaisia imeskeltäviä pastilleja, jotka auttavat juuri ruokailun jälkeen.

Karies

Mitä hampaidenhoidosta tulee tietää, on, että monet mahdolliset ongelmat ovat ennalta ehkäistävissä. Yksi näistä ongelmista on bakteerien synnyttämä karies joka aiheuttaa hampaiden reikiintymisen. Riittämätön hampaiden huolto on suurin syy hampaiden reikiintymiseen. Reikiintyminen voi viedä hampaan kelvottomaan kuntoon ja aiheuttaa vihlomista ja muuta kipua. Mikäli karies ja reikä etenevät pitkälle, ainut vaihtoehto on lääkärin suorittama paikkaushoito. Pahimmillaan karies etenee hammasytimeen ja jopa leukaluuhun. Tämä voi olla hengenvaarallista. Ientulehdus sen sijaan alkaa bakteerien kertymisestä hampaan ja ikenen väliin ja jos ientulehdus jatkuu pitkään eikä sitä hoideta, hampaan ja ikenen välinen kiinnitys poistuu aiheuttaen jopa hampaiden putoamisen.

Viisaudenhampaat esiintyvät usein nuorilla aikuisilla murrosiän jälkeen ja voivat aiheuttaa tukalan olon suuhun, mikäli hammas ei mahdu puhkeamaan normaalilla tavalla. Jos hammas yrittää puhjeta vinosti, se puskee muita hampaita samassa rivistössä ja ääritapauksessa aiheuttaa myös muihin hampaisiin vinoutta. Nykyisin viisaudenhampaita ei välttämättä poisteta, elleivät hampaat aiheuta muita oireita tai kipua suussa. Hammaseroosio puolestaan tarkoittaa hampaiden pinnalla olevan kiilteen kulumista ja pois liukenemista. Yleensä eroosio johtuu suussa vaikuttavista hapoista, esimerkiksi juodessa hapollisia juomia tai oksennettaessa ja röyhtäistäessä. Eroosiota on helppo ehkäistä valitsemalla oikeanlaisia juomia ja ruokia sekä ksylitoli-tuotteiden avulla.

Purennan ja suun ongelmat

Jos suussasi tuntuu ikävä ja kivulias rakkula, voi kysymys olla aftasta. Aftassa on kysymys suun limakalvolla olevasta haavaumasta eikä aftan tarkkaa syntyä tiedetä. Kuitenkin täytyy muistaa, ettei afta ole tarttuva ja vaiva menee yleensä ohi muutamien päivien aikana. Apteekista saatavat tuotteet helpottavat aftan hoidossa pahimman vaiheen yli. Mikäli tunnet kipua leuassa tai päänsärkyä, saattaa kyseessä olla purennasta johtuva vaiva. Useimmat purentavaivat eivät kuitenkaan vaadi tarkempaa hoitoa tai hammaslääkärikäyntiä, mutta mikäli purentasi haittaa normaalia arkielämää, kannattaa asiaan ehdottomasti puuttua. Tällöin tehtävä toimenpide voi olla esimerkiksi oikomishoito.

Monet meistä narskuttelevat hampaitaan yön aikana. Hampaiden narskuttelusta johtuen saatat kuitenkin esimerkiksi kärsiä epämukavista päänsäryistä ja leuka saattaa tuntua aamuisin hellältä. Jos hampaat kuluvat tämän seurauksena voimakkaasti ja aiheuttavat kipua, voidaan aloittaa purennan hoito. Tupakointi vaikuttaa hampaiden hyvinvointiin huonontavalla tavalla ja aiheuttaa niin ienongelmia kuin pahanhajuista hengitystäkin. Myös esimerkiksi kahvi ja tee aiheuttavat usein värjäytymiä hampaisiin. Yhteenvetona voisi siis sanoa, että suurin osa hampaissa ilmenevistä ongelmista on ennaltaehkäistävissä hyvän hygienian avulla ja nauttimalla ksylitoli-tuotteita hampaita kuluttavan ja eroosiota aiheuttavan happohyökkäyksen torjumiseksi ruokailun jälkeen.

Comments are closed.